Att definiera sin målgrupp är inte helt lätt. Många tänker, åtminstone om man håller på med försäljning att alla tillhör min målgrupp, eller åtminstone alla inom det geografiska område som jag vänder mig till.

Men det finns risker med att definiera sin målgrupp för brett. Det blir svårare att rikta marknadsföringen till de som verkligen tillhör målgruppen, d.v.s. de som efterfrågar produkten och som har vilja och möjlighet att betala för den.

Om du säljer ekologiska barnkläder, så visst kan det tänkas att både pensionärer och tonåringar köper din produkt men din verkliga målgrupp kanske är köpstarka miljömedvetna småbarnsföräldrar.  När du vet din verkliga målgrupp kan du börja fundera över vilka kanaler du ska nå dessa, t.ex. vilka tidningar de läser eller vilka webbsidor de besöker eller var de bor.

För det svåra är ofta inte att definiera målgruppen utan att nå ut till den på ett kostnadseffektivt sätt. Om du har definierat målgruppen för brett kanske du väljer att marknadsföra dig brett och kostnaden att synas för de som inte tillhör den verkliga målgruppen riskerar att bli för hög i förhållande till hur mycket de handlar hos dig, eller så är risken att du inte har råd att rikta ditt budskap till de som du verkligen vill nå. För där kanske kostnaden per kontakt är högre, men om du väl träffar rätt kan du få mycket tillbaka i form av ökad försäljning.

Det mest effektiva sättet att nå en viss målgrupp är naturligtvis med riktade utskick.

Det finns företag som tillhandahåller adresser till t.ex. skolor, speciella befattningar på företag eller en viss grupp av privatpersoner.  En av de etablerade på marknaden är www.adressleverantoren.se som har varit verksamma sedan år 2002. Här kan du beställa aktuella adresser till företag myndigheter eller privatpersoner i en viss nisch.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply