Den som har ett företag kan få ut flera fördelar med att sponsra lokala föreningar t.ex. kulturföreningar, idrottsklubbar och liknande. Även om man verkar nationellt är oftast de ordrar som man får lokalt de bästa eftersom man kan ge bra service, lätt följa upp köpet och samtidigt kanske man har mindre omkostnader på grund av närheten.
Därför kan det vara en bra ide att sponsra lokala föreningar eller aktiviteter. Även om det inte alltid går att räkna hem pengarna direkt i ökad försäljning ger det en ökad kännedom om ditt varumärke och bidrar antagligen till att ge företaget ett bra rykte eftersom man bidrar till lokal verksamhet.
För att kostnaden för sponsring ska vara avdragsgill så måste du också få något tillbaka som är av värde för företaget. Du måste få en motprestation för de pengar du betalar för att sponsringen ska gå att dra av. Om du inte får det är det en icke avdragsgill kostnad.
Om du sponsrar en kulturförening och får en annons i programbladet och ett antal fribiljetter som du kan använda för att ta med kunderna på föreställningar, ska du ta reda på vad en motsvarande annons i programbladet kostar och vad biljetterna som du använder kostar. Om det priset totalt blir 9 000 kronor och du sponsrat med 10 000 kronor är 9 000 kr avdragsgillt och resten en icke avdragsgill gåva.
Fribiljetterna måste verkligen ha utnyttjats och gynna ditt företag och annonsen måste ha varit införd. Det räcker inte med att du haft rätt att få biljetterna eller exponeringen.
När motprestationen består i att idrottsmännen haft ditt företags logotyp på matchtröjorna eller att du haft en reklamskylt på läktaren eller annan exponering som inte går att köpa separat, då blir det en rimlighetsbedömning om marknadsvärdet verkligen är så stort som vad du har betalat.
Värdet beräknas efter vad det normalt kostar att exponera ett varumärke på motsvarande sätt, tex. utifrån hur många man når etc. Ev. moms för sådana sponsorkostnader är inte avdragsgill.
Men skattelagarna är otydliga kring vad som egentligen gäller. Avdrag har i vissa fall inte beviljats om sponsringspengarna endast syftat till att förbättra företagets goodwill.
Ändå kanske den viktigaste frågan är på vilket sätt sponsringen stärker företagets image och goodwill.
Gynnas företaget av att synas tillsammans med den sponsrade föreningen? Om du sponsrar en av din kommuns två konkurrerande idrottsklubbar kanske de som håller på den andra klubben inte längre blir lika trogna kunder hos dig. Och ska du sponsra även den andra klubben kan det bli dyrt.
- Var konsekvent. Försök hitta en policy för ditt företags sponsorverksamhet. Tänk efter varför du ska sponsra, vilken verksamhet som stärker ditt företags profil och varför du väljer den ena klubben framför den andra.
- Granska kritiskt. Granska kritiskt alla förslag som du får från dem som vill att du ska sponsra. Se till ditt företags intresse och försök att inte ta för stor hänsyn till personliga intressen.
- Skriv avtal. Var noga med att skriva avtal över vad du ska få för de pengar du betalar. Detta kan också vara ett viktigt dokument att visa upp om Skatteverket ifrågasätter sponsringen.
- Värdera. Tänk på att det totala värdet av det du får ska vara marknadsmässigt för att ge avdrag. Räkna efter hur stort marknadsvärdet är. Det som överstiger marknadsvärdet av motprestationerna får ditt företag inte dra av.
- Utnyttja förmånerna. Det är en förutsättning för avdrag. Tänk på att det du får i motprestation ska gagna ditt företag och inte dig personligen.
- Utnyttja ökad exponering. Om sponsorpengarna gäller en tävling, ett pris eller liknande så se om du kan få till så ditt företags namn finns med i namnet på tävlingen eller priset.
Leave a Reply