12 tips till dig som ska satsa på en startup.
Live your passion. Live your brand
Att driva en startup kräver så mycket av entreprenören att man måste älska det man gör för att orka. Passionen behöver inte vara produkten utan det kan lika gärna vara entreprenörslivet, att leva med sin produkt dygnet runt, som man älskar.
Decide your scope
Välj hur storskaligt du vill driva verksamheten. En snabb expansion med externa investerare skapar större press, medan den lilla företagaren är sårbar och riskerar att bli nedtrampad av de stora jättarna.
Create product, not feature
En feature är lätt att kopiera, men om du skapar en produkt med ett starkt varumärke äger du det.
Where is the disruption?
Vad gör du som är nytt och omvälvande?
Laid, paid, or made
Vilket behov hos kunden uppfyller din produkt?
Find your minimal viable product
Se till att börja sälja så snart som möjligt. Lägg till det kunderna vill ha efter hand.
Borrow and buy. Don´t reinvate.
Du behöver inte skapa allt från grunden. Mycket finns redan färdigt.
Create your wow-factor
Se till att du har något som väcker uppmärksamhet.
Law of sustainable growth
Hur får du din produkt att nå ut på ett effektivt sätt. Gör det lätt för kunderna att tipsa andra kunder.
Create contacts before you need them
Även om det inte är aktuellt med mer kapital eller expansion utomlands gäller det att ha kontakterna som behövs i god tid.
Undercut the competition
Som liten kan du konkurrera genom att ha ett lågt pris då du har mindre omkostnader, eller genom att vara mer snabbrörlig än stora etablerade företag.
Sunk Cost fallacy
Kasta inte bra pengar efter dåliga. Håller inte affärsiden är det bättre att satsa på något annat än att investera ännu mer pengar i ett misslyckat projekt. Var får du in pengarna? Även om du erbjuder en gratistjänst så måste pengarna komma någonstans ifrån.
Tipsen kommer från Annika Lidnes session på webcoast 2o12
Med denna post är jag med och tävlar om Bineros grymma “surfplatta”
Leave a Reply